تکنیک طوفان فکری

تکنیک طوفان فکری یا یورش فکری یک تکنیک خلاقیت فردی یا گروهی است که در طی آن، با جمع آوری فهرستی از ایده‌ها که خودبه‌خود توسط اعضا تولید می‌شود، برای رسیدن به یک جمع‌بندی در مورد یک مسأله تلاش می‌شود. امروزه از این اصطلاح، برای اشاره کلی به جلسات ایده پردازی  نیز استفاده می‌شود.

تعداد شرکت کنندگان این جلسه در حدود  12نفرمی باشد

ترکیب اعضا:

 1نفر سرپرست

1 نفر معاون

5 نفر  عضو دائمی

5نفر مهمان

نحوه انجام طوفان ذهنی

ثبت موضوع مورد نظر بر روی تخته و توضیح در مورد آن برای افراد توسط تسهیل گر (بهتر است این موضوع چند روز زودتر به اطلاع افراد برسد)

یادآوری قواعد و اصول اجرای کار برای شرکت‌کنندگان توسط تسهیل‌کننده

ارائه ایده‌ها و نظرات بصورت گردشی: در هر نوبت فقط یک ایده باید بیان گردد و در صورت عدم وجود ایده‌ای با گفتن واژه «بعدی» نوبت به دیگری واگذار می‌شود.

ثبت کلیه ایده‌ها توسط دبیر جلسه

اتمام مرحله ثبت عقاید در صورت گفتن کلمه «بعدی» توسط تمام افراد

دسته بندی و جمع‌بندی نتایج

چهار قاعدهٔ اساسی طوفان فکری

تمرکز بر کمیت — هرچه تعداد ایده‌هایی که تولید می‌شوند بیش‌تر باشد، احتمال دست یافتن به یک راه‌حل اساسی و اثربخش بیش‌تر است.

اجتناب از انتقاد — اگر در مواجههٔ اولیه با یک ایده، به جای انتقاد از آن، به توسعه و بهبود آن فکر کنیم، یک جو مناسب برای تولید ایده‌های غیرمعمول فراهم می‌شود؛ و همچنین باعث باز شدن فکر افرادمی شود و استفاده از این متد سبب ایجاد دامنه زیادی از راه حل‌های باورنکردنی می‌شود.

استقبال از ایده‌های غیرمعمول — ممکن است ایده‌های غیرمعمول رویکردهای جدیدی را به مسأله فراهم کنند و منجر به راه‌حل‌های بهتری نسبت به ایده‌های معمول شوند.

ترکیب و بهبود ایده‌ها — می‌توان با ترکیب دو ایدهٔ خوب، به ایده‌ای بهتر رسید که از هر دو ایدهٔ قبلی کامل‌تر باشد.

کاربرد و اهداف طوفان ذهنی

توانمندسازی نیروی انسانی و آموزش

اولویت‌بندی مسائل و مشکلات (افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت، انگیزه، فروش و…)

انتخاب بهترین راه حل

افزایش قدرت ابتکار و خلاقیت در نیروی انسانی

افزایش انگیزه در کارکنان

ایجاد کار تیمی و مدیریت مشارکتی

بدست آوردن ایده‌های بزرگ


تکنیک های دیگر ….

تکنیک دلفی

تیم چهره یاب با ارائه طیف خاصی از خدمات به شما کمک می کند بهتر دیده شوید و برند خود را شایسته تر ارتقاء دهید. ما معتقدیم توسعه چهره یاب با رشد برند شما گره خورده است پس متعهدانه در کنارتان هستیم .با ما در تماس باشید …

توجه : اطلاعات موجود در سایت چهره یاب برگرفته شده از بانک های اطلاعاتی و یا توضیحات خود صاحب چهره می باشد .لذا در راستای افزایش اعتبار محتوا ارائه شده در سایت چهره یاب در صورت مشاهده هر گونه مغایرت در راستای تصحیح آن با تیم پشتیبانی چهره یاب تماس بگیرید.