نمودارهای OPC و FPC

برای پاسخگویی به نیازها و خواسته های مشتری ها باید فرایندهای . موجود کارایی و اثربخشی لازم را داشته باشند .

یک فرایند زمانی کارایی لازم را خواهد داشت که به صورت درست انجام گیرد . همچنین یک فرایند زمانی از اثر بخشی لازم  برخوردار خواهد بود که به صورت درست انتخاب و طراحی شده باشد .

برای تفسیر بهتر عملکرد هر فرایند از نمودار های جریان فرایند (Flow Process Chart )  (FPC) و نمودار فرایند عملیات( Operation Process Chart )(OPC)استفاده می گردد .

نمودار جریان کار و فرایند

نمودار فرآیند جریان FPC چگونگی فرآیند را تجزیه و تحلیل می کند و فرآیند جریان کار را به ساده ترین زبان برای ما بیان می کند. FPC اطلاعات را گردآوری، تجزیه، تحلیل و بهترین روش برای انجام کار را بیان می کند.

F P C یک ابزار قدرتمند برای بهینه سازی فرایند ها به کمک شناسایی . فعالیت های غیرضروری و ناکارآمد می باشد . در نمودار جریان فرایند هر رویداد دارای یک نماد خاص می باشد . که به شرح ذیل است :

و علائم ترکیبی هنگامی که بیش از یک کار  در یک زمان انجام می شود . بعنوان مثال هنگامی که بازرسی حین عملیات انجام می گیرد نماد ان بصورت یک مستطیل که دایره ای درون خود دارد نمایش داده می شود .

برای ترسیم نمودار جریان فرایند ابتدا فعالیت ها را مشخص نموده . و هر فعالیت را بانماد خاص خود که در جدول فوق توضیح داده شده نشان می دهیم  .

دراین نمودار که بوسیله جدول ترسیم می گردد . باید حتما متراژ جابجایی , وسیله نقلیه جهت جابجایی و مدت زمان تاخیر نیز مشخص گردد .

نمودار فرایند عملیات

OPC (Operation Process Chart )

تهیه نمودارهای فرآیند عملیات بهترین روش برای مرتب نمودن و نظم بخشیدن به‌ اطلاعات می باشد. بدین صورت که اطلاعات جمع آوری شده را‌در قالب چارت و نمودار بصورت مرتب و مشخص بیان و تجزیه تحلیل میکنیم، سپس در رابطه با لزوم تغییر یا‌‌ عدم تغییر آن‌ تصمیم میگیریم.

نمودار فرایند عملیات در برگیرنده تمامی بخش های اجرایی فرایند تولید است . این نمودار از چپ به راست ترسیم می گردد از این نمودار جهت نشان دادن فرایند ساخت و مونتاژ استفاده می گردد .

برای ترسیم این نمودار تمایم علائمی که برای نمودار جریان فرایند ذکر گردید . استفاده می شود به استثنای تاخیر و جابجایی .

باتوجه به اینکه نمودارهای فوق مزایای بیشماری . از جمله حذف فعالیت های غیر ضروری , جلوگیری از اتلاف زمان و افزایش بهره وری دارد .

تمامی سازمان ها بدنبال ترسیم نمودارهای فوق برای فرایندهای . سازمان خود و همچنین انجام فرایند کارسنجی و زمان سنجی می باشند

کاربرد نمودار فرآیند عملیات OPC

نمودار فرآیند عملیات OPC و برگه عملیاتی روش انجام کار رامشخص می کند و هر فرد مسئول، موظف است طبق این دو جدول عمل کند.

نمودار فرآیند عملیات OPC از منابع اطلاعاتی مهم برای آنالیز و بررسی داده‌ها و شناسایی آنهاست.

عملیات و کارهای انجام شده بر روی هر بخش یا قطعه ای در هنگام تولید جزء به جزء مطرح و با رسم خط افقی از چپ به‌ راست که‌ خط قائم را قطع می کند نشان داده می شود.

دقت کنید عملیات باید به‌ترتیب گزارش شود و تمام جریان‌های کلی شماره گذاری یا کدبندی شوند.

در رسم نمودار فرآیند عملیات OPC تمامی قطعات فرعی را  بصورت افقی از چپ به‌ راست به‌ جریان اصلی اضافه می کنیم. چنانچه شرط جدیدی رابخواهیم دررابطه بافرآیندی اضافه کنیم وسمت راست نتوانیم اینکار را انجام دهیم، توضیحات لازم را بین خطوط افقی روی فرآیند اصلی می آوریم.

تحلیل و آنالیز نمودار فرآیند عملیات OPC بصورت پرسش و پاسخ می باشد:

  • طرحریزی قطعات، ماشین آلات و کارخانه‌ها چگونه است؟
  • نوع فرآیندها و هدف عملیات به‌چه صورتی می باشد؟
  • شرایط کاری چگونه است؟

تمامی این‌ موارد میتوانند روی فاکتور کیفیت و هزینه‌ها تاثیرگذار باشد.

در هر عملیات باید بدانیم توسط چه‌کسی، کجا، کی و چه‌ زمانی انجام می شود. دررابطه با ماشین آلات، اپراتور انجام دهنده آنها و محل استقرارش را باید در نظرگرفت. تمام موارد باید روی نمودار اولیه آورده و در نهایت اصلاح و بهبود شود. تولید اولیه همواره بهترین تولید نیست.

تفاوت نمودار فرآیند OPC و FPC چیست ؟

در نمودار فرآیند جریان علاوه بر عملیات و بازرسی سه بخش دیگر شامل: حمل ونقل، انبار و تاخیرات نیزوجود دارد.

انبار: نگهداری قطعات و کالاها درمکان مشخص است. با این شرط که‌ خروج محصولات از آن نیازمند مجوز است، انبار درنمودار باعلامت مثلث نشان داده می شود.

تاخیرات: هنگامی‌که انجام عملیات و بازرسی بعدی برنامه ریزی شده به‌ صورت فوری میسر نباشد تاخیر را داریم. تاخیر با علامت D نشان داده می شود.

حمل و نقل: جابجایی قطعات و کالاها را طبق برنامه حمل و نقل گویند؛ با این شرط که‌ جزء عملیات یا بازرسی نباشد. حمل و نقل را با فلش نشان می دهیم.

در واقع نمودارهای OPC و FPC چگونگی فرآیند را تجزیه و تحلیل می کنند و اطلاعات گردآوری شده را طبقه بندی و تجزیه و تحلیل و بهترین روش برای انجام کار را بیان می کنند.


تیم چهره یاب با ارائه طیف خاصی از خدمات به شما کمک می کند بهتر دیده شوید و برند خود را شایسته تر ارتقاء دهید. ما معتقدیم توسعه چهره یاب با رشد برند شما گره خورده است پس متعهدانه در کنارتان هستیم .با ما در تماس باشید …

توجه : اطلاعات موجود در سایت چهره یاب برگرفته شده از بانک های اطلاعاتی و یا توضیحات خود صاحب چهره می باشد .لذا در راستای افزایش اعتبار محتوا ارائه شده در سایت چهره یاب در صورت مشاهده هر گونه مغایرت در راستای تصحیح آن با تیم پشتیبانی چهره یاب تماس بگیرید.