اسکمپر

تکنیک اسکمپر چیست ؟

(SCAMPER) اسکمپر یک تکنیک‌ کاربردی برای دست‌یابی به تفکر خلاق، حل مسئله و بهبود محسوب می‌شود. درواقع این تکنیک یکی از تکنیک‌های خلاقیت به‌شمار می‌آید.

اسکمپر یک تکنیک بسیار موثر برای افزایش خلاقیت و پرورش ایده های خامی است که در سر داریم و برای حل هر مساله ای که با آن روبه رو می شویم، کاربرد دارد.

از این روش‌ها می‌توان برای تولید یک محصول یا خدمت جدید، بهبود ویژگی‌های یک محصول یا خدمت قدیمی و حل یک مسئله و مشکل استفاده کرد.

واژه اسکمپر (SCAMPER) از حروف اول هفت واژه تشکیل شده که هر کدام از این واژگان یک روش برای ایجاد خلاقیت است.

می توان گفت اسکمپر یک فهرست از سوال هایی است که سبب پرورش ایده های جدید می گردد. این روش بسیار آسان، اما به طور شگفت آوری قدرتمند است

اسکمپر

.اسکمپر بر این مفهوم استوار است که هر چیز جدیدی، مدل اصلاح شده چیزی است که پیش از این موجود بوده است. هر حرف، در کلمه مخفف اسکمپر(SCAMPER)، نشان دهنده یک راه مختلف،همراه با ویژگی هایی است که شما را برای راه اندازی ایده های جدید، به چالش می کشد:

در ادامه، راهنمای جامعی به همراه بیش از شصت سوال برای استفاده از اسکمپر، آورده شده است.

Substitute یا جایگزین کردن

توضیح: جایگزین کردن مواد اولیه، فرآیندها، قوانین، محصولات، اجزاء سازنده و … برای دست‌یابی به یک ارزش جدید.

مثال‌:

  • استفاده از لنز بجای عینک
  • استفاده از انرژی الکتریکی بجای بنزین در وسایل نقلیه

در مورد جایگزین کردن بخشی از مسئله، محصول یا فرآیند با چیز دیگر، بیاندیشید. با جستجو کردن جایگزینها، می توانید به ایده های جدید برسید.می توانید اشیا، مکانها، فرآیندها، مردم، ایده ها و حتی احساسات را تغییر دهید.

سوالهای کمکی

آیا می توانم بخشی را تغییر دهم یا جایگزین کنم؟

آیا می توانم شخص مربوط به این موضوع را تغییر دهم؟

آیا قوانین، می تواند تغییر کند؟

آیا می توانم از اجزا یا موارد دیگر استفاده کنم؟

آیا می توانم از پروسه ها و فرآیندهای دیگری استفاده کنم؟

آیا می توانم شکل آن را تغییر دهم؟

آیا می توانم رنگش، میزان زبری اش، صدایش یا بویش را تغییر دهم؟

چه می شود اگر اسمش را تغییر دهم؟

آیا می توانم یک بخشش را با بخش دیگرش جایگزین کنم؟

آیا می توانم در جای متفاوتی، این ایده را استفاده کنم؟

آیا می توان گرایش یا احساساتم را نسبت به آن تغییر دهم؟

Combine یا ترکیب کردن

توضیح: ترکیب و ادغام ایده‌ها، استعدادها، منابع، محصولات و … برای دست‌یابی به یک ارزش جدید.

مثال‌:

  • ترکیب تلفن، دوربین، ضبط و پخش صوت در تلفن‌های همراه
  • ایجاد یک تیم کاری از ترکیب کارکنان واحدهای مختلف برای کار روی یک پروژه جدید.

به ترکیب دو یا تعداد بیشتری از اجزای مسئله بیاندیشید تا یک محصول متفاوت بسازید یا هماهنگی آنها را افزایش دهید. یک بخش بزرگی از تفکر خلاق، شامل ترکیب ایده ها، کالاها و سرویسهای نامرتبط قبلی به منظور ایجاد چیز جدیدی است

سوالهای کمکی

چه ایده ها یا بخشهایی را می توان ترکیب کرد؟

آیا می توان بخشهایی از اهداف را ترکیب یا بازترکیب کرد؟

آیا آن را می توانم با چیزهای دیگر ترکیب یا ادغام کنم؟

چه چیزهایی را باید ترکیب کنم که تعداد کاربردها را به حداکثر برسانم؟

چه مواد و مصالحی را می توانم ترکیب کنم؟

یا می توانم از توانایی های مختلف برای بهبود آن استفاده کنم؟

Adapt یا تطبیق دادن/ سازگار کردن اقتباس

توضیح: ایجاد سازگاری و تطبیق در ایده‌ها، فرآیندها، محیط، محصولات و … برای دست‌یابی به یک ارزش جدید.

مثال‌:

  • ضدآب ساختن دوربین و ساعت برای استفاده در زیر آب
  • ایجاد خمیدگی در ابتدای نی برای نوشیدن آسان‌تر

به اقتباس کردن از ایده های موجود، برای حل مسئله خود بیاندیشید. احتمالاً همین بیرون، راه حل شما پیش از این وجود داشته است. به یاد داشته باشید که همه ایده ها و اختراعات تا درجه ای اقتباس شده اند

سوالهای کمکی

چه چیزهای دیگری مانند این وجود دارد؟

آیا در شرایط مختلف دیگری، چیزی شبیه این وجود دارد؟

آیا گذشته می تواند به من، درسهایی درباره ایده مشابه بدهد؟

دیگر ایده ها چه پیشنهادی به من می دهد؟

چه چیزی را می توانم کپی کنم، قرض بگیرم یا بدزدم؟

از چه کسی می توانم تقلید کنم؟

چه ایده هایی را می توانم دخیل کنم؟

از چه پروسه هایی می توان اقتباس کرد؟

چه مفاهیم دیگری را می توانم در ایده خود به کار ببرم؟

چه ایده های دیگری در خارج از زمینه من هست که می توانم آنها را دخیل کنم؟

Modify (Magnify / Minify) یا اصلاح کردن (بزرگ یا کوچک کردن)تقویت

توضیح: افزایش و یا کاهش ویژگی‌ها، اندازه‌ها، وزن و … محصول برای دست‌یابی به یک ارزش جدید.

مثال‌:

  • افزایش/کاهش اندازه بسته‌بندی محصول مثلاً تولید نوشابه خانواده
  • کاهش وزن و ابعاد لپ‌تاپ برای حمل‌ونقل آسان‌تر

درباره راه های تقویت یا بزرگنمایی ایده خود بیاندیشید. تقویت ایده یا بخشهایی از آن می تواند ارزش درک آن را بالا ببرد یا این بینش را بدهد که چه اجزایی مهم است..

سوالهای کمکی

چه چیزی را می توان تقویت یا بزرگتر کرد؟

چه چیزی را می توان بزرگنمایی کرد یا اغراق آمیز بیان کرد؟

چه چیزی را می توان بالاتر، بزرگتر یا قوی تر کرد؟

آیا می توانم بسامد آن را افزایش دهم؟

چه چیزی را می توانم تکثیر کنم؟ آیا می توان چند کپی از آن ایجاد کنم؟

آیا می توانم ویژگی های بیشتری به آن اضافه کنم یا به طریقی به ارزش آن بیافزایم؟

Put to Another Use یا کاربردهای دیگر

توضیح: یافتن سایر کاربردهای یک ایده یا محصول در صنعت دیگر، بخش مشتریان دیگر و … برای دست‌یابی به یک ارزش جدید.

مثال‌:

  • استفاده از زباله برای تولید انرژی
  • استفاده از شیشه خالی مربا برای نگهداری حبوبات

به این بیاندیشید که چطور قادرید که ایده فعلی خود را در دیگر مصارف به کاربندید، یا به این فکر کنید که چطور می توانید از چیز دیگری برای حل مسئله خود مجدداً استفاده کنید. در بسیاری از موارد، یک ایده را فقط می توان با بکاربردن آن بصورت متفاوتی از تصویر اولیه، بزرگتر کرد.

سوالهای کمکی

در چه موارد دیگری می توان آن را استفاده کرد؟

آیا کسانی دیگری غیر از کسانی که این ایده، در ابتدا به منظور آنها بوده، می توانند از آن استفاده کنند؟

چگونه یک کودک یا یک شخص بزرگتر، می تواند از این استفاده کند؟

آیا راه های جدیدی برای بکاربستن آن بصورت فعلی وجود دارد؟

آیا اگر آن را بهبود دهیم، کاربردهای احتمالی دیگری برای آن وجود خواهد داشت؟

اگر من چیزی درباره آن نمی دانستم، آیا می توانستم هدف این ایده را دریابم؟

آیا می توانم از این ایده در بازارها یا تجارتهای دیگر، استفاده کنم؟

Eliminate یا حذف کردن

توضیح: حذف یک یا چند بخش از اجزاء یک محصول، فرآیند و … برای دست‌یابی به یک ارزش جدید.

مثال‌:

  • حذف سیم از موس و کیبورد کامپیوتر با استفاده از تکنولوژی wireless
  • حذف مراحل و تشریفات دست‌وپا گیر در فرآیندهای اداری و بانکی

به این فکر کنید که اگربخشهایی از ایده را حذف می کردید، چه اتفاقی می افتاد. ساده سازی کنید و اجزا را کاهش داده و حذف کنید.

سوالهای کمکی

چگونه می توانم آن را ساده کنم؟

چه بخشهایی را می توان بدون تغییر عملکرد، حذف کرد؟

چه چیزهایی غیرحیاتی و غیرضروری است؟

آیا می توان قوانین را حذف کرد؟

چه می شود اگر آن را کوچکتر کنم؟

چه ویژگی را می توان دست کم بگیریم یا حذف کنم؟

آیا می توانم آن را به بخشهای مختلفی تقسیم کنم؟

آیا می توانم آن را فشرده یا کوچکتر کنم؟؟

Reverse یا وارونه کردن/ باز آرایی

توضیح: تغییر چیدمان و باز آرایی اجزاء یا مراحل یک فرآیند یا محصول برای دست‌یابی به یک ارزش جدید.

مثال‌:

  • قرار دادن روزنه بر سر سوزن چرخ خیاطی بجای انتهای آن
  • تغییر چیدمان ماشین‌آلاو تجهیزات کارخانه برای دستیابی به بهره‌وری بالاتر

 فکر کنید که اگر بخشی از مشکل، محصول یا پروسه شما بطور معکوس عمل می کرد و به ترتیب متفاوتی انجام می شد، چه انجام می دادید.

سوالهای کمکی

چه ترتیبی ممکن است بهتر باشد؟

آیا می توان اجزا را مبادله کرد؟

آیا الگو، طرح بندی یا توالی دیگری موجود است که بتوانم از آن استفاده کنم؟

آیا می توانم علت و معلول را جابجا کنم؟

آیا می توانم سرعت یا برنامه زمان بندی تحویل را تغییر دهم؟

آیا می توانم مثبت و منفی را جابجا کنم؟

آیا می توانم آن را برعکس کنم؟ بالا را در پایین قرار دهم یا پایین را در بالا بگذارم؟

اگر آن را برعکس تصور کنم، چه؟اگر دقیقاً در خلاف جهت اولیه ام، آن را انجام دهم، چه می شود؟

————————-

به طور مثال، فرض کنید که مسئله این است که “چطور داد و ستد را در تجارتی که انجام می دهم، افزایش دهم؟”


Sجایگزینی: “چه چیزی را می توانم در پروسه داد و ستد، جایگزین کنم؟”


Cترکیب: “چگونه میتوانم پروسه داد و ستد را با دیگر فعالیتها همراه کنم؟”


Aاقتباس: “چه چیزی را می توانم از پروسه های داد و ستد انجام گرفته توسط دیگران، اقتباس یا کپی کنم؟”


Mتقویت: “در مورد داد و ستد، چه چیزی را باید تقویت کنم یا تأکید بیشتری بر آن داشته باشم؟”

تقویت: “در مورد داد و ستد، چه چیزی را باید تقویت کنم یا تأکید بیشتری بر آن داشته باشم؟”


Pبکاربستن در دیگر کاربردها: “چگونه می توانم پروسه داد و ستدم را در دیگر کاربردها، بکار گیرم؟”


 (حذف یا کوچک کردن: “چه چیزی را باید در پروسه داد و ستد حذف کنم یا مختصر کنم؟”


Rبازآرایی: “چگونه می توانم روش داد و ستدم را تغییر دهم و یا بازترتیب یا معکوس کنم؟”


این سوالها شما را وا می دارد که بطور متفاوتی در مورد مسئله خود بیاندیشید و نهایتاً به راه حلهای ابتکاری برسید.
؟

در مورد مهندس حمید رضا نصیحت کن بیشتر بخوانید ...

تیم چهره یاب با ارائه طیف خاصی از خدمات به شما کمک می کند بهتر دیده شوید و برند خود را شایسته تر ارتقاء دهید. ما معتقدیم توسعه چهره یاب با رشد برند شما گره خورده است پس متعهدانه در کنارتان هستیم .با ما در تماس باشید …

توجه : اطلاعات موجود در سایت چهره یاب برگرفته شده از بانک های اطلاعاتی و یا توضیحات خود صاحب چهره می باشد .لذا در راستای افزایش اعتبار محتوا ارائه شده در سایت چهره یاب در صورت مشاهده هر گونه مغایرت در راستای تصحیح آن با تیم پشتیبانی چهره یاب تماس بگیرید.